Thursday, August 19, 2010

Verdun celebrated organist -Helen Dugal-

Here is another musician Born in Verdun,.read this womans story & it seems she is indeed quite accomplished as well................................ Helen Dugal  ( both French & English bio)

Née à Verdun (Québec) en 1949, elle a seize ans quand elle entre au Conservatoire de musique de Montréal dans la classe d'orgue de Bernard Lagacé. Sept ans plus tard, en 1972, elle y obtient un "Premier Prix avec très grande distinction" et se perfectionne ensuite en France (Michel Chapuis), au Conservatoire de musique de Genève (Lionel Rogg) et en Italie (Luigi Ferdinando Tagliavini), grâce à l'appui du Ministère des Affaires culturelles du Québec et du Conseil des Arts du Canada.

À vingt et un ans, Hélène Dugal est déjà lauréate de quatre concours internationaux d'orgue: 2e Prix de Vancouver (Canada, 1969), 3e Prix de Bruges (Belgique, 1970), 2e Prix de Genève (Suisse, 1970) et 2e Prix de St-Albans (Angleterre, 1971). Par la suite, elle se méritera un Diploma d'Onore à Bologne (Italie, 1973) et un 2e Prix à Innsbruck (Autriche, 1977).

En 1974, elle fonde la Studio de musique ancienne de Montréal avec ses collègues Réjean Poirier et Christopher Jackson. Elle participera à la consolidation de cette société musicale jusqu'en 1977.

En 1975, elle est nommé titulaire du grand orgue de la basilique-cathédrale Marie-Reine-du-Monde à Montréal (Québec). Tout en menant une carrière active de concertiste, elle s'intéresse à l'organisation de projets culturels et liturgiques à la basilique-cathédrale. De 1975 à 1981, elle y organise plus d'une centaine de récitals d'orgue. En 1987 et 1988, elle introduit, à la cathédrale, la célébration solennelle des vêpres dans le cadre de Orgues, Paroles et Vêpres, une série de récitals d'orgue commentés. À cette époque, elle s'emploie également à permettre que soit déposé au département des Archives historiques de l'Université de Montréal le patrimoine musical de la basilique, une imposante bibliothèque musicale édifiée par Guillaume Couture et Arthur Laurendeau durant la première moitié du XXe siècle. En 1991, elle publie son premier disque compactCathédrales où elle interprète des œuvres de Vierne, de Franck et de Boëllmann. En 1996, au terme d'une importante restauration du grand orgue de la basilique, réalisée par la maison Guilbault-Thérien, elle inaugure son nouvel instrument devant plus de 1500 personnes. Le critique Claude Gingras, du quotidien La Presse, qualifiera l'événement de "magistrale inauguration par Hélène Dugal".

Depuis 1989, Hélène Dugal est responsable de la musique à l'Office national de liturgie, un organisme de la Conférence des évêques catholiques du Canada. De 1990 à 1996, elle y coordonnera, avec la collaboration de plus de 25 musiciens et compositeurs canadiens, le projet de création musicales Psaumes et Acclamations, une collection de 7 volumes publiés chez Novalis et regroupant les psaumes de la messe et les acclamations à l'Évangile des dimanches et des fêtes des trois années liturgiques. Depuis juin 1997, elle travaille à l'élaboration d'un manuel francophone de chants liturgiques au sein d'un comité international regroupant la Belgique, la France, la Suisse et le Canada.

En 1990, Hélène Dugal a par ailleurs fondé LAUDEM l'Association des organistes du diocèse de Montréal qui deviendra, en 1992, l'Association des organistes liturgiques du Canada: un mouvement réunissant plus d'une centaine d'organistes liturgiques de vingt diocèses francophones du Canada pour la promotion et le développement de leur ministère dans l'Église catholique romaine. Sous l'impulsion de sa présidente fondatrice, LAUDEM favorise la recherche sur la musique dans la liturgie (Bulletin de Laudem) et la création d'œuvres musicales pour la liturgie (Éditions Laudem).

Au cours de l'été 1998, Hélène Dugal a été l'invitée de la Semaine Romande de Musique et Liturgie à l'abbaye de Saint-Maurice (Valais, Suisse), une prestigieuse session annuelle sur la musique et la liturgie dans l'Église.

Enregistrements

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Born in Verdun (Quebec) in 1949, she is sixteen years old when she was accepted at the Montreal Music Conservatory inBernard Lagacé's organ class. Seven years later, in 1972, she is awarded a "First Prize with very high distinction" and goes to study in France (Michel Chapuis), at the Geneva Music Conservatory (Lionel Rogg) and in Italy (Luigi Ferdinando Tavigliani) thanks to grants obtained from the Quebec Ministry of Cultural Affairs and the Canadian Arts Council.

At twenty one, Hélène Dugal is already a prize winner of four international organ competitions: 2nd Prize in Vancouver (Canada, 1969), 3rd Prize in Bruges (Belgium, 1970), 2nd Prize in Geneva (Switzerland, 1970) and 2nd Prize in St. Albans (England, 1971). Afterwards, she is awarded a Diploma d'Onore in Bologna (Italy, 1973) and a 2nd Prize in Innsbruck (Austria, 1977).

In 1974, she founded, with colleagues Réjean Poirier and Christopher Jackson, the Studio de musique ancienne de Montréal(Montreal Ancient Music Studio). She would be active in that group until 1977.

In 1975, she is appointed titular organist at the Marie-Reine-du-Monde Cathedral-Basilica in Montreal (Quebec). While pursuing a career as concert organist, she became involved in cultural and liturgical projects at the Cathedral-Basilica. From 1975 to 1981, she organized more than a hundred organ recitals. In 1987 and 1988, she introduced, at the Cathedral-Basilica, the solemn celebration of Vespers as part of Organs, Word and Vespers, a series of commented organ recitals. During the same time, she initiated a project which would allow the imposing musical library built by Guillaume Couture and Arthur Laurendeau during the first half of the 20th century at the Cathedral-Basilica to be transferred to the Historical Archives Department at the University of Montreal. In 1991, she recorded works from Vierne, Franck and Boëllmann on her first CDCathédrales. In 1996, after a major restoration, by Guilbault-Thérien, of the organ at the Cathedral-Basilica, she inaugurated her new instrument before 1500 persons. The daily newspaper La Presse music critic, Claude Gingras, would describe the event as "magnificent inauguration by Hélène Dugal".

Since 1989, Hélène Dugal is responsible for musical affairs at the National Liturgy Office, a body of the Canadian Conference of Catholic Bishops. From 1990 to 1996, she co-ordinated, with the help of more than 25 Canadian musicians and composers, the Psalms and Acclamations musical creation project, a 7-volume collection, published by Novalis, which contains psalms for the mass and Gospel acclamations for all Sundays and feasts during three liturgical years. Since June 1997, she is working on a French manual of liturgical hymns within an international committee regrouping Belgium, France, Switzerland and Canada.

In 1990, Hélène Dugal founded LAUDEMDiocese of Montreal Association of Organists, which would become, in 1992, the Canadian Association of Liturgical Organists: a group of more than a hundred liturgical organists coming from twenty French-speaking dioceses in Canada working on the promotion and the development of the music ministry within the Roman Catholic Church. Through the impetus given by their founding president, LAUDEM supports research on liturgical music (Laudem Bulletin) and creation of musical works for the liturgy (Lauden Editions).

During the summer of 1998, Hélène Dugal was a guest at the Music and Liturgy Conference in St. Maurice Abbey (Valais, Switzerland), a prestigious annual conference on music and liturgy within the Roman Catholic Church.

1 comment:

Guy Billard said...

I have now added Helen (Hélène) Dugal to my Album no. 53. All types of music or singers are eligible as long as they are/were from Verdun. Thanks Les for submiting Helen Dugal. Hopefully this list will grow and make us aware of the multitude of talent that originated from Verdun.
Guy